Het is een spannende week voor MTG Arena. De closed Beta is ten einde en de open Beta gaat beginnen. Sinds maandag zijn de servers offline voor het reguliere publiek, maar op donderdag 27 september om 22.00 uur Nederlandse tijd kan iedereen die dat wil inloggen op MTG Arena. Vanaf dat moment is ook Guilds of Ravnica beschikbaar!
De makers willen benadrukken dat dit nog geen officiële release is. Natuurlijk wordt er hype gecreëerd om meer spelers te trekken, maar ze gaan de komende periode nog steeds alle feedback verzamelen en een hele lijst aan wensen implementeren. De software is in de afgelopen 9 maanden enorm geëvolueerd en je mag dus verwachten dat dat de komende tijd nog steeds gaat gebeuren.
Account Wipe
De overgang gaat gepaard met het wissen van je complete account. Aangekochte Gems krijg je teruggestort in je account. Dit is echter de laatste geplande account wipe, dus voor de zeer competitief ingestelde spelers kan de ‘grind’ beginnen! Op het moment van inloggen wordt er gevraagd om opnieuw een gebruikersnaam te maken en deze te koppelen aan het Wizards account. Dit heeft als voordeel dat ze in de toekomst ook een friends list kunnen gaan introduceren. De eerste stap die men wil gaan implementeren is het kunnen ‘challengen’ van een ingetikte gebruikersnaam.
Eternal Format – Frontier take 2?
De geroteerde sets verdwijnen voorlopig. Ze zullen zeker volgend jaar rond deze tijd terug zijn. In de tussentijd wordt er een “eternal format” gecreëerd waarbij spelers ook kaarten van vóór Standard kunnen gebruiken. Hoe dit formaat er uit gaat zien is nog onduidelijk. Het lijkt onwaarschijnlijk dat ze zonder testen helemaal teruggaan naar 8th Edition om binnen een jaar Modern te implementeren, maar het zou me niet verbazen als ze bijvoorbeeld t/m Magic Origins geïmplementeerd hebben. Wellicht dat Frontier dan alsnog zijn digitale intrede gaat maken.
Tutorials
Naast de nieuwe speler tutorial wordt er een tutorial voor de interface geïmplementeerd om nieuwe spelers op weg te helpen. Ze kwamen erachter dat nieuwe spelers de stap van spelen tegen de computer in de tutorial naar de live-matches in draft of constructed nog wel wat overweldigend vonden, dus er komen wat extra tutorials om de stap minder groot te maken.
Sealed
De belangrijkste aanvulling op de toernooi formaten speelt daar ook een rol in: Sealed maakt zijn entree! Sealed is toegankelijker dan draft voor nieuwe spelers, zeker als je onbeperkt de tijd hebt om een deck te bouwen. In de prerelease packs van Guilds of Ravnica zit ook een code om gratis een sealed toernooi online te spelen. Een sealed toernooi kost 2000 gems (dit is afhankelijk van hoe je de Gems gekocht hebt zo’n 10 á 11 euro). Je krijgt daarvoor zes booster om je deck mee te bouwen en je krijgt minimaal 3 boosters en 200 gems aan prijzen, ook als je niets wint. Bij drie wins worden deze prijzen verdubbeld en als je alles wint krijg je 2200 gems plus boosters.
Singleton
Het eerste weekend van de open beta is een free Singleton event gepland, waarbij je elke kaart maar eenmaal in je deck mag hebben. Het is het perfecte formaat als spelers nog hun collectie aan het opbouwen zijn. Er zijn geen plannen om permanent het Singleton formaat aan te bieden, omdat ze nog steeds van allerlei formaten willen uitproberen en daarbij keuzes moeten maken in de hoeveelheid tijd die mensen kunnen besteden (om genoeg relevante data te genereren). Daarnaast denken ze dat het formaat leuker is als het er af en toe is, omdat de kwaliteit van het formaat afneemt naarmate het meer “opgelost” is. Daar hebben ze waarschijnlijk wel een punt. Er worden afwisselend ook wat meer experimentele formaten aangeboden, met afwijkende regels dan de standaard Magic formaten die je gewend bent. Ze noemen het zelf het “Netflix” van Magic, waar altijd iets nieuws te ontdekken valt.
Arena Mode
Ergens in de menustructuur komt een switch, waarin spelers kunnen kiezen voor “Arena Mode” en “All-Play Mode”. De eerste laat alle spelvormen in de flashy digitale formaten zien (1-ronde matches, speciaal gecreëerde formaten en decks kunnen hier bijvoorbeeld ook kaarten bevatten de speciaal voor Arena gemaakt zijn). De “All-Play Mode” geeft ook alle competitieve toernooien weer. Deze spelvormen blijven meer trouw aan de traditionele Magic setup (3-ronden matches, sideboards, de Standard cardpool zoals deze nu in Standard is, etc.). De digitale client biedt heel veel mogelijkheden om even snel Magic te kunnen spelen. Als ik naar mijzelf kijk had ik nooit gedacht dat ik 1-ronde matches leuk zou vinden, maar de makers noemen de 1-game Quick Play intern niet voor niets de “has kids mode”. Veel spelers die het spel in de jaren negentig zijn gaan spelen hebben ondertussen een gezin en de vrije tijd is beperkt. En eerlijk is eerlijk: elke vorm van Magic is dan beter dan geen Magic.
Influencer Event
Op het moment dat dit gepost wordt zijn er al een paarhonderd streamers met early access de nieuwe release van MTG Arena aan het streamen. Veel Hearthstone streamers maken ook hun opwachting. Er zullen natuurlijk incentives zijn om hier aan deel te nemen, maar veel spelers krijgen ook door dat deze versie van Magic heel veel potentie heeft, en over het algemeen worden de game-mechanics door de pro’s beter beoordeeld dan die van Hearthstone. We zullen zien wat de toekomst brengt. Net als bij andere genres zullen er veel gelijksoortige spellen naast elkaar kunnen bestaan. De markt is groot.
Entrance fees
Er werd tijdens het laatste interview met de makers gevraagd waarom ook casual formaten zoals Momir Vig een toegangsprijs hebben en het antwoord was simpel: spelers spelen langer als ze geïnvesteerd hebben. Van alle gratis games wordt ongeveer 20% vroegtijdig beëindigd. Van de games waar een in-game resource voor is betaald, is dat percentage slechts 3%. Er wordt steeds beoordeeld hoe de toegangsprijs ervaren wordt, maar dat toegang voor matches (gek genoeg) goed is voor het spel staat buiten kijf.
Crossover
Tijdens de open beta komen er codes beschikbaar in fysieke boosters en Magic producten die je kunt inwisselen voor producten op Arena. Deze codes zijn nog niet uniek, dus zodra ze bekend zijn zullen ze via de sociale kanalen waarschijnlijk vrij snel bij alle spelers belanden (spoiler: als je drie gratis boosters wilt in het spel gebruik je de code ‘PlayRavnica’). Het is bedoelt als experiment. In de toekomst zal waarschijnlijk wel gewerkt gaan worden met unieke codes, die niet door iedereen gebruikt kunnen worden.
Ranks & ladders
Een betere ladder staat hoog op de agenda. Op dit moment gaat de ladder vooral over eerlijke matchmaking, maar niet zozeer over vooruitgang. Het spel moet geschikt zijn voor nieuwe spelers maar ook voor de zeer toegewijde ‘grinders’ die de bovenste regionen willen bereiken. Er worden op dit moment concepten ontwikkeld zodat de rangen meer waarde hebben binnen het spel. Wat zeker komt, zijn cosmetische aanpassingen rond je avatar of naam, zodat je rang beter zichtbaar is voor je tegenstander.
Glimmer & style
Als dank voor het meespelen in de gesloten Beta ontvangen spelers een Vraska, Ral en Teferi Planeswalker met alternatieve art. De makers staan dus open voor speciale edities die alleen in Arena gebruikt worden. Zeker in digitale vorm kun je hier creatief mee omgaan. Komen er animaties in de art? Of andere animaties als je ze speelt? De mogelijkheden zijn eindeloos.
Er zijn veel visuele effecten toegevoegd en naar een hoger niveau getild. Voor het eerst zijn er ook effecten die echt inspelen op de daadwerkelijke effecten van een kaart en die deze effecten visueel ondersteunen. Ook elementen van de interface kunnen hierbij gebruikt worden.
Deckbuilding
De makers geven toe dat de huidige deckbuilder interface nogal lijkt op het “programmeren van een videorecorder”. Verwacht nog geen nieuwe deckbuilder bij de start van de open beta, omdat er een aantal zaken nog wat hoger op de lijst stonden, maar dat de deckbuilder binnenkort een revisie ondergaat staat wel vast.
Economy
Het 5e kaart probleem is nog niet opgelost. De “Vault” zoals we hem kennen zal dus nog even blijven bestaan. Men is op zoek naar een methodiek die geen slecht gevoel geeft als je waardevolle resources hebt omgeruild voor iets wat toch niet zo goed bleek. Het “Dusting” wat in Hearthstone gebruikt wordt, heeft blijkbaar nog niet hun voorkeur. Wat dan wel, blijft de vraag…
Feedback
De afgelopen negen maanden is er veel gebeurt met de feedback van de spelers. Het spel is op veel vlakken flink geëvolueerd. Dit wil men de komende tijd voortzetten om de best mogelijke versie van Magic te maken die de community verdiend. Alleen dan zullen ze zelf ook goed verdienen, wat ook weer goed is voor ons. Ik ben heel nieuwsgierig wat de komende periode gaat brengen. Ik ben zeer hoopvol en één ding weet ik zeker, ik ben straks regelmatig te vinden op de servers!