Guide

Fuel your collection! - Cardboard Garage

Heb je net Magic geleerd via MTG Arena? Of misschien van vrienden? Of speel je al een tijdje maar wil je meer informatie over hoe een toernooi in zijn werk gaat? Ga je voor het eerst naar een competitief toernooi? Of je nu een beginner bent of als je toe bent aan de volgende stap: je vindt veel informatie in deze guide!

Laten we beginnen met de indeling van toernooien in verschillende niveau’s van regelstriktheid: het Rules Enforcement Level.
 

Wat is een Rules Enforcement Level (REL)?

Misschien wel een van de belangrijkste punten om op te letten als je een papieren Magic toernooi wilt gaan spelen: let op welke regelstriktheid er wordt gehanteerd. Magic is een complex spel en daarom zijn er verschillende gradaties gemaakt hoe strikt de regels in een toernooi-setting worden gehanteerd. Voor de duidelijkheid: de regels zijn altijd hetzelfde. Dingen kunnen wel, of ze kunnen niet. Dingen mogen wel, of ze mogen niet. De niveaus van striktheid zijn opgesteld omdat verschillende toernooien verschillende doeleinden hebben; sommige zijn puur voor de gezelligheid en bij andere kun je serieuze prijzen winnen. Daarnaast is het handig dat er zo een leercurve ontstaat. Je kunt dankzij de REL langzaam wennen aan de regels en handelingen in een toernooi-setting.

Dit is de meest “relaxte” vorm van Magic spelen. Vaak zijn dit toernooien die door spelers zelf worden georganiseerd. Je lost vergissingen onderling op, omdat er vaak geen echte Judge aanwezig is bij deze toernooien. Vaak zijn er wel “regel-experts” die je kunnen helpen met de oplossing als je ergens niet uitkomt.

Dit is het eerste niveau van “geregistreerd” (sanctioned) Magic spelen. Vanaf dit level heb je een Wizards account nodig, zodat de resultaten van jou als speler geregistreerd kunnen worden

Op deze toernooien is het tegenwoordig niet meer verplicht om een Judge aanwezig te hebben, maar meestal is er wel iemand van de organisatie of een regelexpert die zorgt dat het toernooi in goede banen geleid wordt. Als je vergissingen maakt zullen ze door de Judge/organisator/regelexpert worden opgelost op een wijze waarbij het leerproces de boventoon voert. Als je bij je tegenstander aangeeft dat je nog onwennig bent met dergelijke toernooien, zullen ze je waarschijnlijk meer marge voor vergissingen gunnen.

Op deze toernooien wordt van de spelers verwacht dat ze de regels kennen en correct kunnen hanteren.

Het grootste verschil ten opzichte van regular toernooien zit waarschijnlijk in de nauwkeurigheid waarmee je van fase naar fase gaat. Als speler zal je goed moeten begrijpen hoe het passeren van “priority” werkt en welke fases en stappen er zijn in een beurt.

Omdat Magic een spel is waarbij je op veel punten in het spel kunt reageren op je tegenstander, is het belangrijk goed te blijven communiceren met je tegenstander in welke fase het spel zich bevindt. Vergissingen worden door Judges beoordeeld waarbij een oplossing wordt gezocht die het meest in lijn ligt van de integriteit van het spel.

Andere onderdelen voor Competitive toernooien zijn o.a. een verplichte decklist, striktere regels rond identificeerbare kaarten / sleeves, striktere regels over het gebruik van communicatiemiddelen, etc. Bij de verschillende onderdelen hieronder komen dit soort zaken ook nog aan de orde.

Het Professional level is eigenlijk niet heel zinnig om uit te leggen in deze guide maar is opgenomen voor de volledigheid. Er is relatief weinig verschil met Competitive. Officiële, high stakes toernooien (zoals een Pro Tour of World Championship) hanteren het Professional Rules Enforcement Level.

Het opleggen of upgraden van penalties zal nog iets stringenter worden toegepast. Als omstander is het belangrijk om te weten, dat waar je bij Competitive nog de mogelijkheid hebt om een game stil te leggen en een Judge erbij te halen als je iets ziet dat niet volgens de regels gebeurt, elke vorm van interactie van een omstander met spelers bij Professional verboden is.

Is fysiek/papier Magic hetzelfde als digitaal Magic op MTG Arena?

Qua inhoud niet, qua regels wel. De regels van het spel zijn exact hetzelfde. Maar de structuur of vorm waarin het gespeeld wordt kan iets anders zijn dan je gewend bent als je alleen MTG Arena gespeeld hebt. Als we het over inhoud hebben bestaan er in Arena kaarten die alleen digitaal bestaan. In sommige Arena-formaten zijn zelfs bestaande papieren kaarten aangepast (generfed of gebuffed). Voor papieren kaarten kan dat niet, en daar geldt in de basis ook gewoon wat op de kaart staat. Het allergrootste verschil tussen digitaal en papier is waarschijnlijk dat je niet bij elke actie door de software wordt ondersteund. Hieronder worden de belangrijkste onderwerpen besproken om je voor te bereiden op je eerste toernooi!

Minder hulp = meer zelf doen!

Een belangrijk verschil is natuurlijk dat in MTG Arena acties (triggers) van kaarten automatisch gebeuren, of de software zal vragen of je de actie wilt uitvoeren. In papieren Magic zal je zelf moeten onthouden (en aangeven aan je tegenstander) dat je triggers wilt uitvoeren op het moment dat ze zich voordoen. De striktheid waarmee dit moet gebeuren hangt af van het Rules Enforcement Level van het toernooi.

A triggered ability uses the words “when,” “whenever,” or “at.”

  • When: "When [this card] enters the battlefield", etc...
  • Whenever: "Whenever you cast a red creature...", "Whenever a land enters the battlefield under your control", etc...
  • At: "At the beginning of your upkeep, scry 1", "Draw a card at the beginning of the next end step"

TIP: Veel triggers van kaarten worden geactiveerd aan het begin van de Upkeep. Aangezien de upkeep vlak voor de draw-step is, kun je bijvoorbeeld een dobbelsteentje op je Library leggen als geheugensteuntje dat je bepaalde acties moet/kunt uitvoeren voordat je een kaart pakt.

Zonder elektronische randomizer zal je zelf je deck moeten schudden. Stacken (series van kaarten op volgorde leggen), “mana-weaven” (landjes in je deck verdelen) of elke andere vorm die kaarten op een niet willekeurige volgorde legt is verboden.

Het “pile-shuffling” wat in Magic vooral in het verleden populair was (waarbij je de kaarten op een aantal stapeltjes herschikt) is slechts eenmaal per game toegestaan. Het doeleind is meer kaarten tellen (is mijn deck nog compleet) dan schudden. Aan het einde van het schudden biedt je je deck aan aan je tegenstander. Je tegenstander schudt eveneens het deck. Soms wordt op minder serieuze toernooien alleen “gecut”.

Belangrijk is dat het aanbieden aan en schudden door je tegenstander niets te maken heeft met wantrouwen. Interpreteer het dus ook niet zo als je tegenstander je deck wilt schudden. Het is een vast onderdeel van het spel, dus leer het jezelf aan om het gewoon altijd te doen.

Het spelen met sleeves is bij vrijwel alle toernooien verplicht. Naast dat sommige kaarten best wat waarde kunnen hebben en deze waarde zonder sleeves rap achteruit gaat, is een belangrijke reden dat er geen enkele indicatie mag zijn welke kaart je gaat afpakken. Landjes zal je wellicht vaker gebruiken dan de rest van je kaarten. Als die door het spelen meer schade oplopen, zou je aan de achterkant kunnen zien wat je afpakt. Dit levert een strategisch voordeel op en mag dus niet.

De kwaliteit van de sleeves is derhalve ook van belang. Het is handig om een paar reserve sleeves bij je te hebben voor het vervangen van zichtbaar beschadigde sleeves. Dit is voor toernooien die een hoger Rules Enforcement Level hanteren van groter belang dan voor Casual of Regular toernooien, maar het is het handigst als je er gewoon altijd voor zorgt dat je nette sleeves gebruikt.

Het is het handigste om levenstotalen bij te houden met pen en papier. Vanaf Competitive Rules Enforcement Level is dit verplicht.

Je houdt de levens van zowel jezelf als je tegenstander bij. Mochten er twijfels of onduidelijkheden over elkaars levenstotalen ontstaan, kun je de historie makkelijk traceren. Bij het gebruik van een dobbelsteen heb je geen historie. Daarnaast kun je een dobbelsteen per ongeluk omrollen en discussie krijgen over de huidige stand. Dit is prima voor aan de keukentafel, maar voor toernooien is het dus beter om te schrijven.

Er zijn verschillende apps voor telefoons beschikbaar die levenstotalen bijhouden. Voor Casual toernooien zijn deze prima. Vanaf Regular Rules Enforcement Level hebben deze niet de voorkeur maar mag het wel en vanaf Competitive REL is het gebruik hiervan niet toegestaan.

Judges helpen!

Judges zijn er om te helpen. Heb je twijfels over hoe een bepaalde kaart of regel werkt? Vraag het aan een Judge! Is er een vergissing gemaakt en is het onduidelijk hoe je dat moet oplossen? Vraag het een Judge!

Zeker voor die laatste geldt: hoe hoger de Rules Enforcement Level, hoe sneller je aan een Judge vraagt hoe het opgelost moet worden. Ga niet zelf bedenken hoe de battlefield er uit had gezien “als het wel juist was gedaan”. Voor elke situatie zijn regels en Judges zijn er om je daarbij te helpen! Laat je ook niet door je tegenstander overtuigen dat iets op een bepaalde manier werkt als je er zelf niet zeker van bent. Vraag het een Judge!

Uiteindelijk probeer je het spel te winnen op de wijze waarop de regels zijn opgesteld. In de digitale versie worden deze regels gedicteerd, maar in de fysieke wereld kan er veel gebeuren die de integriteit van het spel ondermijnen. De Judge helpt je om de juiste weg te bewandelen.

Wat is een reguliere toernooistructuur?

Hoe gaat een toernooi in zijn werk? Wat moet ik meenemen? Hoe starten we een match op? Vind hier de antwoorden!

Veel toernooien maken ondertussen gebruik van de Companion app om de toernooi-voortgang in bij te houden. Het is verstandig om deze voor het toernooi te downloaden en, als je die nog niet hebt, een Wizards account aan te maken.

Bij aanvang van het toernooi zal de organisator een code met je delen, die je kunt invoeren in de app om deel te nemen aan het toernooi. Via de app wordt je op de hoogte gehouden van wanneer een nieuwe ronde aanvangt en tegen wie je moet spelen. Na een ronde kun je de uitslag ook in de app invoeren.

Download de Companion app in de app store van je telefoon of kijk voor meer informatie op de website van Wizards.

In vrijwel elk papieren toernooien is één ronde, of match, een “best-out-of-3-games”. Dit wordt op MTG Arena “Traditional” genoemd. In tegenstelling tot Arena, waar je zoveel mogelijk moet winnen totdat je een bepaalt aantal losses hebt, zijn fysieke toernooien meestal opgezet volgens het “Swiss” principe. Je speelt een vooraf bepaald aantal ronden. Elke ronde is best-out-of-three-games.

Na elke ronde wordt je “gepaired” tegen een speler die op dat moment hetzelfde aantal punten heeft als jij. Punten per ronde zijn gelijk aan die bij de eredivisie voetbal: als je wint krijg je 3 punten, bij verlies 0 en bij een draw (gelijkspel) ontvangen beide spelers 1 punt. Soms hebben toernooien aan het einde van de “Swiss”-rondes een top 8, waarbij de acht, op dat moment hoogst geklasseerde spelers nog een kwartfinale, halve finale en finale spelen.

Toernooi-matches zijn in principe 50 minuten en er wordt van spelers verwacht dat ze een “redelijk speeltempo” aanhouden die er voor zorgt dat ze maximaal drie games binnen die 50 minuten kunnen afronden.

Als de 50 minuten om zijn (dit wordt aangegeven door de Judge) maakt de actieve speler zijn beurt af en volgen er nog maximaal 5 beurten om de game tot afronding te brengen. Lukt dat niet dan eindigt deze game in een draw. Is de stand in eerder gewonnen games ook gelijk dan eindigt de match dus ook in een draw.

Op competitive REL is een decklijst verplicht. Soms wordt, voorafgaand aan de eerste ronde van een contructed toernooi, een “players meeting” gehouden. Er worden dan “seatings” gepost in plaats van “pairings”. Je gaat aan de tafel zitten die aan je is toegewezen. Hierna volgt meestal een uitleg van de head Judge van het toernooi en worden decklijsten opgehaald. Hierna volgen pas de eerste “pairings” voor de eerste ronde.

Bij sealed toernooien vanaf Competitive REL worden alle kaarten van jouw kaart-pool geregistreerd (op een door de organisatie verstrekt registratie-sheet) door een andere persoon (meestal de persoon die tegenover je zit). Vervolgens moet je op het zelfde sheet aangeven welke kaarten in je main-deck zitten. Vergeet niet het basic land dat je speelt in je deck te registreren.

Hoe ziet één ronde op een toernooi er uit?

Een toernooironde ziet er ongeveer als volgt uit:

  1. De “pairings” van een ronde worden gepost. Dit kan geprint worden en door de Judges worden opgehangen, getoond worden op een scherm of beschikbaar gemaakt via een app of website. Veel toernooien gebruiken tegenwoordig de Companion app. Je zoekt op de pairings naar je naam en bekijkt op welke tafel je moet spelen tegen welke tegenstander.
  2. Je loopt naar je tafel en je stelt je netjes voor aan je tegenstander.
  3. Je pakt je deck erbij en je attributen (een blaadje voor levenstotalen, een pen, een playmat, etc.). Je mobiele telefoon berg je vanaf Competitive REL netjes op.
  4. De enige Magic-kaarten op tafel zijn die van je deck. Je sideboard zit in een afgesloten deckbox. Let op dat vanaf Competitive REL in je deckbox geen enkele andere kaarten mogen zitten dan je geregistreerde sideboard en eventueel de tokens die je nodig hebt.
  5. Je schudt je deck en je biedt het deck aan aan je tegenstander. Vanaf Competitive REL betekent het aanbieden van het deck aan je tegenstander dat je een “legal” deck presenteert en vanaf dat moment kan een Judge een ‘deck-check’ doen (het controleren of de gespeelde kaarten overeenkomen met de ingeleverde decklijst).
  6. Je schudt het deck van je tegenstander, en je tegenstander schudt jouw deck.
  7. Je bepaalt (op een willekeurige wijze en op een door jullie beide geaccepteerde manier) wie mag kiezen wie er begint. LET OP, de speler die mag bepalen, bepaalt wie begint vóórdat er naar de openingshand wordt gekeken.
  8. Je trekt 7 kaarten.
  9. De speler die begint bepaalt als eerste of er een mulligan wordt genomen of dat de hand gehouden wordt. De andere speler bepaalt daarna. Zolang beide spelers nog geen hand gehouden hebben, doe je dit om de beurt (dus niet meerdere mulligans achter elkaar voordat de andere speler de keuze heeft gemaakt). Als je eenmaal besloten hebt je hand te houden, kunnen de mulligan beslissingen van je tegenstander dit niet meer veranderen.
  10. Je speelt Magic (jeeej!).
  11. Tussen de games kun je je deck aanpassen met je sideboard. Je mag op een competitief toernooi eventueel je sideboardstrategieën opschrijven op papier en raadplegen tussen de rondes als je dat nodig vindt. Elke andere vorm van strategieën raadplegen is niet toegestaan. Probeer vlot te sideboarden en te schudden. Officieel heb je drie minuten de tijd.
  12. Aan het einde van de match vul je de score in. Dit kan via de Companion app als deze gebruikt wordt. Als er geen app gebruikt wordt vul je de zogenaamde “match-slip” in (strookje papier waar de uitslag op ingevuld kan worden) die zijn uitgedeeld door de Judge. Beide spelers ondertekenen de uitslag. Bij een casual of regular toernooi kan het ook zijn dat je de stand mondeling moet doorgeven bij de scorekeeper.
  13. Bij het gebruik van papieren match-slips is het gebruikelijk dat de persoon die wint de match-slip inlevert.
  14. Rusttijd! Gebruik ‘m voor nuttige dingen, zoals toiletbezoek, eten, luchtje scheppen, bad beat stories tegen je vrienden (ok, de laatste misschien niet).

Welke formaten zijn er?

Magic is zo fantastisch vanwege het eindeloos aantal vormen waarin je het kunt spelen. De belangrijkste formaten en terminologie wordt hieronder uiteen gezet. Als laatste punt is wat informatie over banned & restricted kaarten opgenomen.

De termen "Limited" en "Sealed" worden voor toernooien redelijk veel door elkaar heen gebruikt. “Limited” is eigenlijk een verzamelnaam voor alle spelvormen waarbij er op het toernooi zelf decks gebouwd worden met daar verstrekt product; meestal boosterpacks.

De meest voorkomende vormen zijn “Sealed” (bouw een deck van zes boosters) en “Draft” (elke speler krijgt drie boosters waarna spelers aan een tafel om beurten een kaart pakken en de rest doorgeven naar de volgende speler).

Een Limited toernooi is vaak een combinatie van deze twee vormen, waarbij er eerst Sealed Swiss-rondes zijn (zie “wat is een normale toernooistructuur?”), waarna de top acht spelers de winnaar van het toernooi gaan bepalen met een draft.

Prereleases van nieuwe Magic sets zijn vrijwel altijd Sealed (zonder draft) en veel spellenwinkels organiseren losse Draft-evenementen.

Constructed is geen formaat op zich, maar een verzamelnaam voor alle formaten waarbij je zelf een deck bouwt met je eigen kaarten (je hebt 'm zelf "geconstrueerd"). De term wordt vaak gebruikt om het onderscheid met "Limited" aan te geven.

Binnen constructed zijn vele formaten, zoals Standard, Pioneer, Modern, etc.

In fysiek Magic kun je, net als in MTG Arena, Standard Constructed spelen. Dit is het formaat waarbij je zelf een deck bouwt van minimaal 60 kaarten met sets van maximaal de laatste drie jaar. Kijk hier welke sets momenteel in Standard gespeeld worden.

Houd er rekening mee, dat in de fysieke vorm van Magic, naast de sets die je kent van Arena, veel supplement-producten worden verkocht die ook kaarten kunnen bevatten die niet in Standard gespeeld mogen worden. Je plaatselijke spellenwinkel kan je helpen met welke supplement producten geschikt zijn, als je de intentie hebt om ze ook te gebruiken voor een Standard deck.

Pioneer werd geïntroduceerd in oktober 2019 als een nieuw "niet-roterend" formaat. Het startpunt van het formaat blijft dus altijd hetzelfde. In Pioneer mogen alle kaarten gespeeld worden die Standard legal waren vanaf de set “Return to Ravnica” die uitkwam in 2012. Vanaf het begin van het formaat zijn de "fetch"-landen gebanned om het formaat nog meer te onderscheiden van Modern.

Sets legal in Pioneer

Wizards heeft het doel om ooit Pioneer op MTG Arena beschikbaar te maken. Het huidige "Explorer" formaat bevat alle kaarten die op MTG Arena beschikbaar zijn die ook Pioneer legal zijn. De komende tijd zullen er steeds meer kaarten van oudere sets worden toegevoegd, totdat het volledige formaat (of in ieder geval alle kaarten waarvan je zou kunnen verwachten dat ze in het formaat gespeeld kunnen worden) beschikbaar is.

Dit formaat bestaat alleen op MTG Arena en wordt ook wel "Pioneer Light" genoemd.

Wizards heeft het doel om ooit Pioneer op MTG Arena beschikbaar te maken. Het huidige "Explorer" formaat bevat alle kaarten die op MTG Arena beschikbaar zijn die ook Pioneer legal zijn. De komende tijd zullen er steeds meer kaarten van oudere sets worden toegevoegd, totdat het volledige formaat (of in ieder geval alle kaarten waarvan je zou kunnen verwachten dat ze in het formaat gespeeld kunnen worden) beschikbaar is.

In Modern mogen alle kaarten gespeeld worden vanaf de set “8th edition” die uitkwam in 2003. Dat is lang geleden. De kaartpool om decks mee te bouwen is dus enorm!

Het formaat is ontstaan in 2011. De (misschien ondertussen wat verwarrende) naam werd toen gekozen omdat het alle kaarten bevat die geprint zijn in Core Set of reguliere expansions met het "moderne kaartframe" (in tegenstelling tot het kaartframe van vóór juli 2003).

Modern is niet echt geschikt als instap formaat. De hoeveelheid verschillende kaarten en strategieën is zeer groot en in tegenstelling tot Commander is het over het algemeen vrij competitief. Daarnaast is een deck in Modern regelmatig een flinke investering, al zijn er ook wel wat budget opties beschikbaar.

Historic komt alleen voor op MTG Arena. Het begon als een aanduiding dat je alle kaarten op Arena in het betreffende formaat kon spelen. Ook kaarten die al geroteerd zijn en niet meer in het Standard formaat zitten mogen dus gespeeld worden. Gaande weg is het formaat steeds meer gecureerd door de makers, wat betekent dat er veel krachtige kaarten die wel in het spel terecht kwamen meteen werden verboden. Omdat de lijst van "banned" kaarten sterk groeide, is Timeless in het leven geroepen (zie "Timeless" in deze lijst). Alchemy kaarten (zie Alchemy) zijn wel legaal om te spelen.

Alle formaten die op MTG Arena gespeeld worden waarbij je met je eigen kaarten een deck bouwt, kunnen in principe Historic zijn (zoals Historic constructed, Historic singleton, Historic Brawl, etc.).

Premodern is een door spelers bedacht formaat. De legale sets lopen van fourth edition (1995) tot en met Scourge (2003).

Dit zijn alle sets voorafgaand aan 8th edition toen het moderne kaartframe werd geïntroduceerd (vandaar de naam), maar uitgezonderd de sets met dual lands en power, om het formaat goed toegankelijk te houden.

Het formaat is een mix van nostalgie en competitie. Er wordt niet geschuwd om zeer krachtige decks te spelen, maar de meeste spelers spelen ook uit liefde voor deze generatie kaarten. Alle reprints zijn in principe legaal om te spelen, maar veel spelers zullen de originele prints proberen te verkrijgen.

Kijk voor meer informatie op: PremodernMagic.com

Naast Standard en Modern bestaan er nog “oudere” formaten zoals Legacy, Vintage en Old School. Deze formaten zijn veel minder toegankelijk dan de recentere formaten. Je kunt op het internet voldoende over deze formaten vinden. Op het moment dat je aan deze formaten toe bent, heb je deze guide niet nodig.

Timeless is eigenlijk het "Vintage" van MTG Arena. Alle kaarten die in de client voorkomen kunnen gespeeld worden. Er is alleen een beperkte "Restricted-lijst" met kaarten die je maximaal één keer mag spelen.

Dat alle kaarten op de client gespeeld kunnen worden betekent dat "digital only" Alchemy kaarten ook gespeeld mogen worden. Kaarten die in papier bestaan zijn hier alleen speelbaar in hun oorspronkelijke papieren vorm.

Commander is ooit begonnen als "Elder Dragon Highlander" of "EDH". Het idee is dat je een deck bouwt van 100 kaarten, waarbij elke kaart (met uitzondering van basic land) maar één keer voorkomt (men noemt dit ook wel een Singleton formaat).

Eén kaart start in de "command zone" en is altijd beschikbaar om te casten. Deze kaart moet een Legendary Creature zijn (dit was in de initiële vorm van EDH zelfs beperkt tot de Elder Dragons uit de Legends serie), of er moet specifiek op de kaart vermeld staan dat je de kaart als Commander mag spelen. In je deck mogen alleen maar kaarten zitten van de kleuren je Commander. Dus met een Commander mag je alleen maar witte en groene (en kleurloze) kaarten in je deck hebben.

Het formaat roteert niet, en afgezien van een specifiek ban-list (zie het kopje "Banned & Restricted kaarten") zijn er geen restricties op welke kaarten uit welke jaren of sets je speelt.

Commander is bij uitstek een casual formaat en wordt vaak gespeeld met vier personen. Er zijn ook groepen die het formaat heel serieus nemen en behoorlijk competitieve decks bouwen om het tegen elkaar op te nemen. Het is goed om, als je je aansluit bij een speelgroep, de intentie van de groep in beeld te hebben.

Brawl kent dezelfde basisregels als Commander, met een aantal aanpassingen. Het belangrijkste is dat je deck maar 60 kaarten mag hebben. Daarnaast mag je in plaats van een Legendary Creature ook een Legendary Planeswalker als Commander gebruiken.

In eerste instantie was Brawl bedacht om een soort "Commander met Standard kaarten" te creëren. Dus een roterend Commander formaat, waarbij steeds alleen de laatste twee jaar aan sets legaal is. Ondertussen is de term "Brawl" losgekoppeld van "Standard" en kun je dus ook Brawl decks hebben met een andere set aan kaarten. Op MTG Arena heb je bijvoorbeeld "Historic Brawl".

Kijk voor meer informatie op de site van Wizards

Alchemy bestaat alleen op MTG Arena. Het is een formaat met de sets van maximaal de afgelopen twee jaar. In de herfst van elk jaar vallen de sets van het eerste van de twee jaar af, en komt de nieuwe herfst set er weer bij.

Omdat het formaat alleen digitaal bestaat zijn er mogelijkheden die papieren formaten niet hebben. Dit uit zicht vooral in de specifieke Alchemy kaarten.

Alchemy kaarten bestaan in twee vormen:

- Aangepaste (echte) kaarten: dit zijn kaarten die bestaan in papier, maar waarvan de statistieken of abilities zijn aangepast om ze sterker of zwakker te maken. Deze kaarten wijken dus af van de papieren versie. Papieren kaarten krijgen heel sporadisch wel is een erratum, waarbij de tekst van de kaart in de regels wordt aangepast, maar dit gebeurt meestal alleen als er een vergissing is gemaakt door de ontwikkelaars. In principe is dit onwenselijk, want je wilt dat de kaarten doen wat erop staat. Op MTG Arena is dit natuurlijk makkelijk aan te passen en daar wordt sinds 2021 dus ook gebruik van gemaakt door Wizards.

- Digital only kaarten: deze kaarten zijn nooit gedrukt op papier, maar bestaan alleen op MTG Arena. Een aantal van deze kaarten heeft abilities die niet in het papieren spel bestaan, simpelweg omdat ze moeilijk of vrijwel niet te gebruiken of uit te voeren zijn. Zo is er bijvoorbeeld de "Perpetual" ability die iets permanent meegeeft aan een kaart ongeacht waar deze kaart zich bevind. Ook zijn er diverse abilities die gebruik maken van "random" (een random kaart uit je deck, een kaart die een random ability krijgt, etc.).

Alchemy kaarten zijn verkrijgbaar in speciale Alchemy boosters op MTG Arena, te herkennen aan een grote "A" voorop. De reguliere boosters van sets op MTG Arena bevatten deze kaarten niet.

Een Cube is eigenlijk een vaste, door iemand samengestelde set kaarten, waar mee gedraft wordt. Meestal is een Cube tussen de 360 en 720 kaarten, en worden er voorafgaand voor elke speler "boosters" samengesteld waarmee gedraft wordt.

Cube is vrijwel nooit een toernooi-formaat, al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. Het wordt meestal gespeeld in speelgroepen waarbij iemand de beschikking heeft over een Cube.

Bijna elk formaat (behalve limited formaten) hebben hun eigen "Banned & Restricted" lijst.

Banned kaarten zijn zoals de naam zegt "verbannen" uit het formaat. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat de kaart te krachtig is, bepaalde strategieën teveel uit het formaat drukt, zorgt voor te lange games die op toernooien voor problemen zorgen, etc.

Het restricten van kaarten komt eigenlijk niet meer voor in hedendaags Magic, omdat Wizards of the Coast vindt dat als je één krachtige kaart in je deck mag hebben in plaats van vier, de games meer "random" worden. De Restricted-list geldt offieel alleen voor Vintage in papier en Timeless op Arena. Beide formaten staan eigenlijk alles wat beschikbaar is toe, met het uitgangspunt: "anything goes", op een enkele uitzondering na, en waarbij dus een aantal kaarten restricted zijn.

De banned & restricted lijst voor alle formaten vind je hier.

Mindset

Naast de verschillende stappen en gebruiken in een toernooi, brengt de sociale factor van een live-Magic toernooi wat extra zaken met zich mee. We communiceren met onze tegenstanders en we hebben een bepaalde houding naar anderen. De strijd om de winst is in balans met sportiviteit en gezelligheid. Deze interactie heb je niet als je in je eentje achter een computer zit. Onderstaand een paar willekeurige zaken die betrekking hebben op deze onderwerpen. Wie weet staan er ook nog wat tips tussen om beter te worden in het spel!

Soms kunnen nieuwere spelers het hanteren van de regels als “intimiderend” ervaren. Dit gevoel komt meestal door een verschil in verwachting tussen jou en je tegenstander. Zelfs op het laagste level zullen de meeste tegenstanders je bijvoorbeeld geen dingen laten “terugdraaien” als je iets verkeerd begrepen hebt. Soms wel, maar iedereen is anders en je tegenstander wil, net als jij, ook graag winnen.

Probeer altijd jezelf verantwoordelijk te houden voor vergissingen. Onthoud dat je niks hoeft te bewijzen. We waren allemaal een keer minder ervaren spelers en ook de allerbeste spelers met jarenlange ervaring vergissen zich; alleen minder vaak. Fouten maken mag. Dus als je met je 2/2 creature aanvalt en je tegenstander blokt op een 2/2 creature met First Strike waarbij je die ability over het hoofd had gezien; accepteer dat dat niet zo handig was en probeer er van te leren voor de volgende keer.

Als je je zelf verantwoordelijk houdt en het ziet als een leerproces garandeer ik je dat je niet alleen sneller leert, maar ook een betere toernooi-ervaring hebt! Helaas zal je ook nog wel is tegenstanders treffen die ondanks dat je dit ter harte neemt gewoon onredelijk of onaardig zijn. Dat kan gebeuren, net zoals op alle andere momenten in het leven. Probeer je altijd positief op te stellen en een voorbeeld te zijn. Karma is een ding 😉

Magic is, net als poker, een spel waarin variantie een grote rol speelt. Soms zul je geen landjes pakken. Soms zul je al je landjes pakken. Soms zal je tegenstander alle antwoorden op jouw kaarten in exact de juiste volgorde afpakken. Soms mulligan je meerdere keren in elke game van elke match. Het hoort erbij. Op de lange termijn heeft elke speler hier net zoveel last of profijt van. Houdt er rekening mee dat je de keren dat je er last van hebt veel beter onthoud.

De allerbeste Magic-spelers ter wereld verliezen minstens één op de drie matches. In een spel van twee spelers verlies je, als je net zo goed bent als de rest, in 50% van de gevallen. Als beginnende speler kun je niet verwachten dat je meteen gemiddeld net zo goed bent als de rest. Je zult dus veel verliezen. Dat geeft niet, want dat brengt ons bij het volgende punt:

We begeven ons ondertussen in “advanced” territorium, maar het heeft wel een link met het vorige onderwerp. Winnen of verliezen: de uitkomst van een match is van ondergeschikt belang. Het gaat om twee dingen:

  1. Heb plezier! We spelen dit spel omdat het moeilijk is. Het is een uitdaging! Dus hoeveel hordes het spel ook jouw kant op gooit, probeer ze zo goed mogelijk te nemen en benader de uitdaging positief.
  2. Wees tevreden met je keuzes, of leer ervan. Zoals gezegd zul je te maken krijgen met variantie. Probeer jezelf in elke situatie de beste kans te geven om te winnen. Maak de keuzes die daarbij passen. Suboptimale beslissingen kunnen leiden tot goede uitkomsten, en vice versa. Een inzet van 1.000 euro aan de roulettetafel op een enkel cijfer kan je 36.000 euro opleveren. Maar het daadwerkelijk winnen van dit geld betekent niet automatisch dat deze beslissing enorm verstandig was. De uitkomst is dus niet relevant, zolang de keuze op dat moment maar de juiste was. Probeer te leren van de keuzes die je maakt en bepaal of het de juiste keuze was met de informatie op dat moment. Sta open voor ideeën van anderen en meng ze met je eigen ideeën. Er is vaak geen goed of fout.

De korte versie: wees lief voor elkaar.

De langere versie: de internationale Magic community staat bekend om het erkennen en waarderen van verschillen tussen personen en het bestrijden van negatieve beeldvorming, vooroordelen en uitsluiting. Hoe dit zich uit binnen lokale speelgroepen kan soms verschillen. Hoe je jezelf opstelt heb je natuurlijk zelf in de hand. Dus zolang je zelf iedereen gelijk benadert, behandelt en respecteert zorgen we met elkaar voor een prettige, veilige en gezellige omgeving voor iedereen!

Respect voor elkaar uit zich ook op andere vlakken: zorg voor goede persoonlijke hygiëne (je respecteert je medemens) en ruim je rommel op (je respecteert de toernooi-organisatie).

Ready?

Beetje een aardig beeld van hoe een toernooi er uit ziet? Heb je er zin in? Vind er eentje bij jou in de buurt op de kalender!