Vandaag wordt de nieuwe update van MTG Arena live gezet. Het meest relevante voor de eindgebruiker is de toevoeging van Core Set 2019. Vanaf vanavond kun je ‘competitive’ Core Set 2019 draften, wat ook handig kan zijn in de voorbereiding op Nationals; het officieel NK Magic.
De competitive draft is wel de duurdere darft-variant om aan deel te nemen; deze volgt de traditionele papieren regels met maximaal 3 games per match inclusief de mogelijkheid tot sideboarding na game 1. De goedkopere quick draft, met één game per match, is wekelijks roterend beschikbaar in de volgende formaten:
- Vanaf 12 juli – Aether Revolt / Kaladesh (AER-AER-KLD)
- Vanaf 19 juli – Hour of Devastation / Amonkhet (HOU-HOU-AKH)
- Vanaf 26 juli – Core Set 2019 (M19-M19-M19)
- Vanaf 2 augustus – Dominaria (DOM-DOM-DOM)
- Vanaf 9 augustus – Amonkhet (AKH-AKH-AKH)
Naast het toevoegen van Core Set 2019 zijn er meer aanpassingen. De software zit nog in de Beta-fase, en elke maand worden er features toegevoegd of bijgesteld die de software gereed moeten maken voor de definitieve openstelling (naar verwachting ergens in het najaar). Een opsomming van deze update:
- Er zijn tutorials toegevoegd voor nieuwe spelers (de zogenaamde New Player Experience)
- Elke speler krijgt 5 nieuwe preconstructed decks (die tevens Core Set 2019 kaarten bevatten). Deze zijn bedoeld als beloning voor het voltooien van de New Player Experience, maar de tutorial kan ook overgeslagen worden om direct de decks te ontvangen.
- Iedereen ontvangt 3 boosters Core Set 2019.
- Een playset van elk common dubbellandje uit Core Set 2019 wordt bij elke speler aan de collectie toegevoegd.
- Er zijn vijf nieuwe talen beschikbaar. Dit is natuurlijk minder relevant voor de Nederlandse spelers (en persoonlijk zit ik niet te wachten op een toekomstige interface conversie naar het Nederlands), maar mocht je graag het spel spelen in het Braziliaans Portugees, Frans, Italiaans, Duits en Spaans, dan kan dat.
- Je kunt nog steeds Wildcards openen in boosters, maar daarnaast is er een Wildcard tijdlijn toegevoegd, die ook Wildcards uitgeeft volgens een vaste structuur na een bepaald aantal geopende boosters. Dit is de eerste stap in het vervangen van de ‘Vault’, waarover later meer.
- Nieuw evenement: Brewer’s Delight. Wat het idee is van deze toernooiserie ontgaat me een beetje, maar het lijkt erop dat ze de serieuze prijzen hebben vervangen voor het kunnen winnen van een specifieke set kaarten die bepaalde spelers moeten aanspreken. Hierdoor hopen ze een relaxtere omgeving te creëren om verschillende decks en strategieën uit te proberen, zonder dat je meteen verliest tegen de gestroomlijnde decks in de competitieve toernooien.
- Er komt een stress-test op 20 juli met speciale events tegen gereduceerde deelnamekosten. Een paar dagen voorafgaand ontvangen beta-deelnemers een mail met invite-codes om meer mensen deelgenoot te maken. Hiermee willen ze, zoals ze zelf zeggen: “een poging doen om de servers in de fik te steken”.
- Betalen is nu mogelijk met Paypal en in Euro’s.
- In de aanloop naar de update waren er afgelopen week wat onvoorziene problemen, waardoor een groep spelers niet meer kon inloggen. Ter compensatie van de verloren tijd krijgt iedere speler na de update 5.000 goud in zijn account gestort.
De ‘Vault’ en de Wildcard controverse
Op dit moment komen kaarten waar je een vijfde of meer van verkrijgt niet in je collectie, maar dragen ze bij aan de ‘Vault’-progressie. Als de progressiebalk helemaal vol is opent de ‘Vault’ en verkrijg je een aantal Wildcards van verschillende rarities, die je kunt inwisselen tegen gewenste kaarten van die rarities.
Wizards of the Coast heeft nu specifiek gezegd dat men van de ‘Vault’ af wil, omdat het niet helemaal bereikt wat ze voor ogen hebben. Over hoe men in de toekomst wil omgaan met kaarten die meer dan vier keer verkregen worden, geven ze zelf aan nog geen methode te hebben gevonden “die ze aanspreekt”.
Wizards weigert nog steeds de beproefde methodes van andere digitale kaartspellen (zoals het “dusten” in Hearthstone) te implementeren in MTG Arena, wat tot enige frustratie leidt bij de spelers. Spelers hebben ook massaal aangegeven dat ze de mogelijkheid willen om iets te doen met de kaarten die ze minder dan vier keer hebben. Elke ratio van inwisselen tegen andere kaarten of Wildcards lijkt al bijna geaccepteerd te worden, maar voorlopig houdt Wizards vast aan de situatie dat elke verkregen kaart, hoe nutteloos en onspeelbaar ook, voor altijd vast zit in je collectie.
Het niet aanbieden van een inwisselmogelijkheid, zorgt ervoor dat het openen van boosters nu zeer nutteloos kan voelen. De verkregen kaarten leveren regelmatig geen enkele bijdrage aan de decks die je wilt bouwen. Het kunnen inwisselen van kaarten, zelfs tegen een slechte ratio, zou het openen van boosters een positiever gevoel kunnen geven; je ervaart dan altijd íets van vooruitgang.
Het lijkt er bijna op dat de discussie nu dusdanig lang duurt, dat Wizards de spelers uit principe geen gelijk meer wil geven en persé een eigen systematiek wil bedenken. Laten we hopen dat de methode die ze bedenken op kan boksen tegen de inmiddels beproefde methodes die andere digitale kaartspellen hebben geadopteerd.
Er zijn nog genoeg onderdelen in MTG Arena voor verbetering vatbaar, maar er zijn ook zeer veel ontwikkelingen in het spel heel positief geweest. Er is duidelijk voortgang zichtbaar in de hoeveelheid bugs, interface, snelheid, animaties, muziek, etc. Ik raad iedereen aan die het spel nog niet geprobeerd heeft, volgende week een MTG Arena beta-code van een bevriende speler te verkrijgen (of meld je aan op de officiële website), en het zelf te ervaren.