Magic evolueert en dat is goed. Daarom bestaat het al bijna 30 jaar. Maar het maakt soms ook weemoedig. Iedereen herinnert zich Magische momenten uit hun eigen begintijd. Deze serie is er om die verhalen op te halen.
Deze keer: Frits van Varik, bekend van spellenwinkel the Gamekeeper in Amsterdam en de prereleases in Café 2 Klaveren. Hij vertrekt met eind jaren ’90 met een groep spelers in een iets te krappe auto naar Eindhoven voor het NK en een toernooiformaat dat in de vergetelheid is geraakt: de Grand Melee.
Grand Melee
door Frits van Varik
De datum weet ik niet meer zo goed, maar het was tijdens het tweede Nederlands Kampioenschap. Wij vertrekken met de auto vanuit Amsterdam naar Eindhoven, om deel te nemen aan de 2e dag van het NK. We zitten met vijf man in de auto dus het is best vol.
Philippe is niet zo competitief ingesteld maar meer een sociale speler. De meta in die tijd bevatte kaarten als [scrylink]Balance:4ED[/scrylink], [scrylink]Mishras Factory:4ED[/scrylink], [scrylink]Power Surge:4ED[/scrylink] en [scrylink]Circle of Protection: Red:4ED[/scrylink]; manaburn bestond in die tijd nog) [Manaburn was een regel waarbij je aan het einde van fases 1 leven verloor voor elke mana in je mana pool die je niet had gebruikt – red.]. Hij gaat dus niet met een uitgebreid getest deck maar reist mee naar Eindhoven voor de Grand Melee.
Een Grand Melee is een multiplayer pot met veel mensen. In Eindhoven deden er een stuk of zestig mee. Je kunt alleen de mensen links en rechts van je aanvallen (in Eindhoven was dit volgens mij de twee mensen links van je en de twee mensen rechts) en het is ‘Last Man Standing’. Philippe heeft alleen nog geen deck. Onderweg in de krappe auto bouwen we dus een deck voor hem. In de auto zitten onder andere Wouter Bekkers en Merlijn Donk. Merlijn was één van de meest originele deckbuilders in die tijd en Wouter was een menselijke calculator voor zaken als kansverdeling en efficiëntie. Voor het bouwen van een Grand Melee deck zijn er wat specifieke eisen.
[scryimg]Ifh-Biff Efreet:ARN[/scryimg]
Het deck idee startte met de geweldige kaart [scrylink]Ifh-Bíff Efreet:ARN[/scrylink]. Daar zochten we wat leuke kaarten bij zoals [scrylink]Green Ward[/scrylink], [scrylink]Circle of Protection: Green:4ED[/scrylink], [scrylink]Lifelace:4ED[/scrylink], [scrylink]Island Sanctuary:4ED[/scrylink] en [scrylink]Death Ward:4ED[/scrylink].
Was het een goed deck? Eén tegen één nee, maar in multiplayer was het best efficiënt. We deden er nog een [scrylink]Ivory Tower:4ED[/scrylink] in om in leven te blijven (eentje maar, want die was restricted), een Libje ([scrylink]Library of Alexandria:ARN[/scrylink] – want geen enkel traag deck kan zonder) en uiteraard de beste kaart in Magic: de [scrylink]Sol Ring[/scrylink]. Enfin, het deck idee is duidelijk.
Ik ben het NK aan het spelen in de speelruimte naast de Grand Melee, gescheiden door verplaatsbare afzettingen. Het lawaai van de Grand Melee steekt schril af tegen de bloedserieuze stilte van het NK. Philippe gaat beginnen en wij wensen hem veel plezier. Hij begint aan de gebruikelijke diplomatieke schermutselingen. Een belangrijk onderdeel van zo’n Grand Melee is iedereen uitleggen dat jij niet gevaarlijk bent, maar alle andere spelers wel. Dus laat mij met rust dan doe ik jou ook niks.
Ik ben leuk aan het spelen en ineens hoor ik een judge van de Grand Melee zeggen: “Alle creatures en alle spelers krijgen 1 damage” en ik denk “Hé, Philippe heeft een Ifh-Biff actief! Wat leuk en het werkt blijkbaar”. Er klinkt wat gemopper en er verdwijnen wat bopjes ([scrylink]Birds of Paradise:4ED[/scrylink], maar verder komen er geen vragen. Een kwartiertje later hoor ik “Alle creatures en alle spelers krijgen 2 damage”. Philippe is blijkbaar weer aan de beurt. Nu klinkt er duidelijk wat meer irritatie over deze actie. En je hoort wat vragen en opmerkingen. “Wie doet dat?” “Hou daar mee op!” “Hoe werkt dat?” “Hé.., iedereen kan dat activeren..!” Deze laatste werd gevolgd door “Alle creatures en alle spelers krijgen 4 damage!” De BoP-speler was een beetje boos omdat zijn vogeltjes dood waren en maakte alles dan maar dood.
[scryimg]Birds of Paradise:4ED[/scryimg]
Gelukkig verhinderde de [scrylink]Green Ward:4ED[/scrylink] het ter ziele gaan van de Ifh-Biff. Men vindt Philippe ondertussen irritant en er ontstaat een spontaan non-agressie verbond om wat aan de Ifh-Biff te doen of aan Philippe. De [scrylink]Island Sanctuary:4ED[/scrylink] houdt de horden creatures die staan te trappelen een beetje in toom. Maar zijn leven gaat langzaam achteruit door allerlei effecten en nare dingen die mensen doen. De Ifh_Biff wordt opgeruimd en Philippe belooft beterschap.
Een uurtje later ga ik eens kijken en zie Philippe grijnzen. Hij legt nu net een Ifh-Biff neer en legt daar een [scrylink]Green Ward:4ED[/scrylink] en een [scrylink]Spirit Link:4ED[/scrylink] op. Zijn buurman zegt “oh oh” en Philippe maakt 2 spelers dood, een stuk of 20 beesten en gained een stuk of 80 levens. De gemoederen die wat bedaard waren zijn weer heftig aan het opspelen en er wordt nu actief naar een oplossing gezocht. Vier plekken verderop cast iemand een fireball van 300 of iets dergelijks en die wordt geforkt ([scrylink]Fork:3ED[/scrylink]) naar Philippe. De [scrylink]Circle of Protection: Green:4ED[/scrylink] werkt daar niet tegen maar wie speelt er nu met [scrylink]Lifelace:4ED[/scrylink]!!!
[scryimg]Lifelace:4ED[/scryimg]
Hoe het verder is afgelopen weet ik niet meer precies, want ik was zelf ook druk bezig. Ik weet wel dat Philippe ontzettend veel lol gehad heeft en dat ik binnenkort maar eens een Grand Melee ga organiseren!
– Frits van Varik, a Magic Dinosaur…