In de serie “Format Freaks” spreken liefhebbers van het formaat over hun favoriete, of goed presterende decks. Voor deze eerste editie: Brawl!
Door Joep Smit
Als je op een GP ongeslagen bent op een toernooi kan een Deck Tech niet uitblijven, toch? Dat het een Multiplayer Brawl event was en ik de enige deelnemer was doet er niet toe. Het betekent wel dat ik voor de Deck Tech zelf aan de slag moet. In zijn huidige vorm kun je nog een paar weken lol hebben aan dit deck en ik bespreek later ook de opties voor de toekomst.
De Redditors en Twitteraars hebben het een paar maanden geleden al voorbij zien komen: Ik “won” op GP Barcelona het Multiplayer Brawl toernooi omdat niemand anders zich had ingeschreven. De inschrijving voor het toernooi was een last minute beslissing; ik wilde die avond nog een toernooi spelen en ik had toevallig het deck in mijn rugzak. Waarom niet, denk je dan. Helaas wil zelfs op een groot evenement als een GP blijkbaar niemand Brawl spelen. Dat vind ik erg jammer; ik heb mijn deck een paar maanden geleden, kort na de release van Dominaria, gebouwd en heb er nog geen één keer mee kunnen spelen.
Scheduled event Multiplayer Brawl at #GPBarcelona had exactly one participant. So we crowned our Champion @NoShirtSherlock! Look at that smile! #brawl #mtg @wizards_magic @CFBEvents pic.twitter.com/0Dflx1ZTgi
— Untap.nl (@untapnl) 29 juni 2018
Hallar, the Firefletcher
Als commander speel ik de [mana]rg[/mana] Legendary uit Dominaria, Hallar, the Firefletcher. Een 3/3 Elf Archer met trample voor [mana]1rg[/mana]. Het is de ability die het karakter (in de Magic Lore gebruikt Hallar een geslachtloos voornaamwoord, wat past bij hun tweeslachtige identiteit) goed maakt als commander; “Whenever you cast a spell, if that spell was kicked, put a +1/+1 counter on Hallar, the Firefletcher, then Hallar deals damage to the number of +1/+1 counters on it to each opponent.”.
Geboren in de nacht van de legendarische onderhandeling tussen de Staprion en Kelfae Elfen. Hallar gebruikt zorgvuldig gecontroleerde vuur magie, die brandt in hun vurige pijlen en in de ogen van hun kavu, Serahane.
Symmetrische effecten die al je opponents raken zijn altijd interessant in multiplayer formats. We moeten echter wel elke keer een spel met kicker casten om het te activeren. Kicker spells zijn over het algemeen duur en de damage wordt pas eng als er meer dan vier counters op Hallar liggen. Het komt daardoor wat traag op gang, maar gelukkig kunnen we het kickstarten door met andere effecten +1/+1 counters op Hallar te leggen. Voor dit deck willen we drie dingen hebben; ramp, +1/+1 counters en spells met kicker.
Deck
Hallar, the Firefletcher Brawl - by Joep Smit
Ramp
Bij ramp, het snel genereren van veel mana, komt toevallig een subthema kijken; Elves. Op het moment zijn er een aantal prima mana dorks in standard en het zijn allemaal Elves;
Marwyn zou normaal gesproken een lastige keuze zijn, omdat we in de 60 kaarten maar 8 creatures hebben die haar triggeren. Echter, omdat we ook met counters bezig zijn kunnen we haar net als Hallar prima kickstarten. In onze ramp-kaarten hebben we ook een overlap met counters in de vorm van New Horizons en Song of Freyalise. Song of Freyalise is wat mij betreft een staple in Commander voor elk deck dat ook maar een beetje breed gaat.
+1/+1 Counters
+1/+1 Counters zijn gelukkig nooit lastig te vinden en met kaarten als Verdurous Gearhulk kun je er zelfs vier tegelijk op Hallar leggen. Ook gebruik ik een hoop utility kaarten die een extra counter ergens op leggen; de genoemde Song of Freyalise en New Horizons, maar ook Rishkar, Peema Renegade, Ancient Animus, Hunt the Weak en Savage Stomp. Ik ben ook fan van Implement of Ferocity, het is een prima 1-drop die zichzelf vervangt en een +1/+1 counter op Hallar legt.
Kicker spells
De selectie kicker spells in Standard in [mana]rg[/mana] is niet heel groot. Van de zestien [mana]rg[/mana] spells met Kicker speel ik er veertien. De enige twee kaarten die het deck niet halen zijn Goblin Barrage en Skizzik. Goblin Barrage haalt het niet omdat ik hem simpelweg niet kan kicken, er zit slechts één artifact in het deck en geen enkele Goblin. Skizzik doet te weinig in multiplayer naar mijn mening, zeker als hij niet gekickt wordt.
Plan
Het uiteindelijke plan van het deck is eigenlijk vrij rechtlijnig:
- Ramp met de Elves en spells
- Hallar casten
- Counters op Hallar leggen
- Kicker spell casten
- Herhaal stap 3 en 4 tot al je tegenstanders dood zijn
Hallar is zelf een prima beater, zeker als er een aantal counters op liggen. Maar wees voorzichtig; opbouwen tot een gevaarlijk aantal counters kost je al een aantal beurten en je wilt je pay off van de Kicker spells niet verkwisten aan een risicovolle aanval.
Upgrade tot EDH
Met de rotatie in oktober moet je een keuze maken om het deck te updaten (wie weet wat de rest van de Guilds of Ravnica spoilers nog brengt, al lijkt de Mentor ability niet echt in het thema te passen) of om het te upgraden voor EDH. In EDH heb je toegang tot meer Kicker spells, meer ramp en meer +1/+1 counters. Om je +1/+1 counter productie te boosten zijn Doubling Season, Hardened Scales en Pir, Imaginative Rascal de absolute staples. Wil je Hallar in één keer heel eng maken, dan zijn Forgotten Ancient en Increasing Savagery must haves. Ook leuk en goede budget opties zijn Ring of Valkas en Ring of Kalonia; die leggen elke upkeep een counter op het ge-equipte creature. Niet erg snel, maar het is wel élke beurt in ieder geval één counter. Het belangrijkste is dat we ook toegang hebben tot alle Kicker spells. Primal Growth, Strength of the Tajuru, Wolfbriar Elemental, Everflowing Chalice, Mold Shambler en Verduran Emissary zijn in ieder geval prima toevoegingen die de thema’s en utility van het deck versterken.
Joep houdt zich bezig met de online marketing voor verschillende non-profit organisaties. Hij wil graag dat je je aanmeldt voor het volgende Brawl toernooi. (En nee, de groep organisatoren die momenteel de kalender op deze site gebruikt heeft momenteel geen Brawl evenementen, maar ik weet uit betrouwbare bron dat als je goed zoekt, je ze zeker vindt!)